Oletko kenties vegaani tai vegetaristi? Mietitkö usein saatko ravinnosta tarvittavan määrän kaloreita sekä tärkeitä ravintoaineita harjoittelun tueksi? Tässä muutama huomioitava seikka! 

  • Ruokavalion laatu sekä ajoittaminen reenin tueksi tulee olla kunnossa, jotta ruokavalio vastaa korkean intensiteetin keholle asettamat vaatimukset
  • Tämä on mahdollista saavuttaa kasvipohjaisella ruokavaliolla, mutta se vaatii erityistä tarkkuutta
  • Jos ravinnosta saatu kalorimäärä on liian vähäinen TAI jos tärkeitä ravintoaineita puuttuu, on näillä tekijöillä negatiivinen vaikutus niin terveyteen kuin yleiseen suorituskykyynkin
  • Tämän kirjallisuuskatsauksen valossa energiaravintoaineiden määrät tulisivat olla päivän kokonaissaannissa seuraavat
    a) hiilihydraatit 55%
    b) rasva 20-30%
    c) proteiini 12-15 %
  • Vegetaristien sekä erit. vegaanien tulisi kalorien saannin lisäksi varmistaa myös riittävä saanti seuraavista mikroravintoaineista: B12-vitamiini, D-vitamiini, omega-3 rasvahapot, kalsium ja sinkki
  • Esimerkiksi raudan ja B12-vitamiinin puutteella on suora vaikutus fyysisen suorituskyvyn laskuun

– Anni

 

Lähde: Brown, D. 2018. Nutritional Considerations for the Vegetarian and Vegan Dancer. IADMS. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29510788