Paahdatko vai palaudutko?⁣⁣⁣⁣⁣

Tanssijan arki on usein sekä sitoutumista että sopeutumista. Ennalta sovitut ja usein lukujärjestyksen mukaiset tanssiharjoitukset sekä näytökset ja kisaviikonloput määrittelevät arkea ja rytmittävät näin sekä syys- että kevätkautta. Off season sijoittuu tanssijoilla tyypillisesti kesälle, jolloin seuraavaan onkin hetki matkaa. Tämän alkuvuoden jälkeen se ei kuitenkaan monia varmasti haittaa, vaikkakin oman jaksamisen seuraaminen sen kuin korostuu.⁣⁣⁣
⁣⁣⁣⁣⁣⁣
Omassa arjessa on kuitenkin paljon asioita, joihin pystyy sekä pitää vaikuttaa. Tärkeimmiksi niistä nousevat sekä oman kehon tunteminen että kuunteleminen.⁣⁣⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣
Treenimäärien nousu uuden kauden alussa, töiden ja opintojen ohessa, voi olla shokki keholle. Kroppa ei välttämättä ole valmis fyysisen kuormituksen radikaaliin nousuun, jolloin mm. myös vammojen ennaltaehkäisy vaikeutuu. Kun harjoitusten määrä nousee nopeasti, on oma jaksaminen ja näin ollen myös palautuminen kortilla. Tästä syystä kausien alut sekä lomilta paluut ovatkin erityisen herkkää aikaa kehoa ja jaksamista tarkasteltaessa.⁣⁣⁣⁣⁣⁣

Vinkkejä⁣⁣⁣⁣⁣⁣

Palautuminen ei kuitenkaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaan vaatii usein oman arjen tarkastelua. Mitä asioita minun tulisi sitten huomioida palautumisen edesauttamiseksi? ⁣Tässä kysymyksiä ajatusten herättämiseksi.⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣⁣⁣⁣
– Treenimäärät viikossa?
– Treenien kuormittavuus?⁣
– Onko viikossani ainakin yksi lepopäivä?⁣⁣⁣⁣⁣⁣
– Rauhoitunko myös päivittäin?⁣⁣⁣⁣⁣⁣
– Olenko stressaantunut? Jos, niin miksi?⁣⁣⁣
– Miten nukun?
– Syönkö monipuolisesti?
– Saanko ravinnosta tarpeeksi energiaa (HH)?
⁣⁣⁣⁣⁣
Elämässä on myös asioita, joita on vaikeampi mitata ja seurata. Jaksamista tulisikin tarkastella kokonaisuutena, jolloin kaikki elämän osa-alueet vaikuttavat myös palautumiseen (työstressi, elämänmuutokset yms.). Usein jaksamista voivatkin horjuttaa täysin treeneistä riippumattomat tekijät.⁣⁣⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣
Niinkin yksinkertainen keino, kuin oman olotilan seuraaminen viikkotasolla voi jo auttaa. Miltä tämä viikko tuntui, kuinka jaksoin? Olenko kerennyt lepäämään? Mitä voisin tehdä toisin?⁣⁣⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣⁣⁣⁣
Miltä tämä kuulostaa?⁣⁣⁣⁣⁣
#recovery #dancefysio

 

 

 

 

 

 

Inspiraatiota aiheeseen ⬇️

L. Araujo, PhD. C.Psychol, Dance Science Research. 2020. Stress, coping and psychological skills of conservatoire dance students: evaluating psychological wellbeing in practice. IADMS iConference.⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣⁣⁣⁣M. Haverinen. 2019. Luento, Kuntoilijan ilta, Varala.⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣
⁣⁣⁣⁣⁣⁣A. Laitinen, J. Kuusisaari. 2020. Kuormituksen hallinta harjoittelussa. Webinaari, Suorituskykyvalmentaja